Czy wiesz, że z informatycznego punktu widzenia pojęcia zawarte w tytule się różnią? Można powiedzieć, że wyznacza się drogę dla najmniejszego, a raczej pierwszego z tych elementów. Ten następnie przechodząc kolejne etapy owej drogi zmienia się w następne twory.
Pojęcia te są bardzo do siebie zbliżone, czasem używane zamiennie, ale jak się w nie zagłębić to można je ustawić w pewnej hierarchii zależności między nimi.
Można także spotkać się z pojęciem DIK czyli: Data (dane), Information (informacja) i Knowledge (wiedza). I teraz właśnie się dowiesz jak wygląda ta droga i czym są kolejne pojęcia.
Dane
Dane to najmniejsza jednostka w różnych postaciach np. liczby, słowa, stanowią opis zjawisk otaczających człowieka. To nic innego jak fakty. Dane są przesyłane do świadomości odbiorcy w postaci komunikatu, zatem każdy komunikat zawiera dane. Choć same dane nie mają znaczenia ani celu, to dobór odpowiednich symboli może narzucać lub sugerować ich określoną interpretację.
Dane mogą być poddawane wielu procesom i działaniom, które można określić jako przetwarzanie informacji. Obejmują one między innymi:
- myślenie i wnioskowanie
- sterowanie
- decydowanie
- porównywanie
- organizowanie
- zapamiętywanie (magazynowanie)
- wyszukiwanie i selekcja
- porządkowanie
- dystrybucja i przesyłanie
- agregacja i dekompozycja
- obliczanie i kalkulowanie
- kodowanie (szyfrowanie) i dekodowanie
Każdy prawidłowo przeprowadzony proces powinien zapewniać integralność informacji oraz jej autentyczność. Także najmniejsza jednostka (dana) poddana „obróbce” staje się informacją.
Informacja
Uogólniając pojęcie informacji jest interpretowane jako niematerialna baza wszystkich systemów technicznych i wszystkich systemów biologicznych. Do istnienia i funkcjonowania informacji niezbędne są: kod (np. alfabet, informatyczny „język” zero-jedynkowy), nadawca, odbiorca, treść, urządzenia ją przetwarzające.
Z nabytego doświadczenia zdajemy sobie sprawę, że sama informacja jest tylko komunikatem, z którego samego w sobie nic nie wynika (jego wartość zależy od wielu czynników-tego, czym się zajmujemy, jak potrafimy ją odczytać, do czego nam ma posłużyć, czy jest wiarygodna, z jakiego źródła pochodzi etc.).
Wartość informacji wynika z faktu, że otrzymanie informacji może zmienić czyjś sposób działania, że sposób ten będzie bardziej odpowiedni do sytuacji. Warto zauważyć, że wartość informacji jest zawsze nieujemna. Często rozwiązanie problemu wymaga zdobycia pewnej informacji przed podjęciem decyzji. Wartość informacji to oczekiwany wzrost użyteczności porównaniu do decyzji podjętej bez tej informacji.
To, że informacja ma jakiś sens oznacza, że zawiera pewną cząstkę (obiektywną, mierzalną) wiedzy, która jest przekazywana poprzez medium komunikacyjne (dźwięki, obrazy). Informacja stanowi podstawę komunikowania się człowieka z innymi ludźmi. Potrzeba komunikowania się jest jedną z najważniejszych potrzeb intelektualnych człowieka (wynikającą z faktu, że człowiek jest istotą społeczną). Rozumienie procesów informacyjnych jest więc niezwykle ważne w życiu człowieka i funkcjonowaniu społeczeństw. Zdolność do rozumienia informacji (wydobycie owej cząstki wiedzy, której jest nośnikiem) oraz jej przetwarzania wymaga:
- zaakceptowania medium
- ustalenia sposobu wydobycia wiedzy zawartej w informacji (tj. użycie odpowiedniego protokołu komunikacyjnego lub posłużenie się bazą wiedzy)
- ustalenia algorytmów przetwarzania informacji
Waga jakości kryteriów informacyjnych znajduje odwzorowanie w najbardziej obecnie rozbudowanym modelu audytu systemów informacyjnych COBIT (IT Governance Institute, 2005). Ten bardzo szczegółowy, biznesowo i procesowo zorientowany model zarządzania sferą IT, w pierwszym kroku definiuje następujące, częściowo zachodzące na siebie kryteria jaki ma spełniać dostarczana informacja:
- Efektywność (effectiveness) – zapewnienie informacji istotnej, stosownej i użytecz¬nej, oraz dostarczenia jej na czas w poprawnej i spójnej formie,
- Wydajność (efficiency) – dostarczenie informacji wykorzystując dostępne zasoby w sposób optymalny (ekonomiczny),
- Poufność (confidentiality) – dotyczy ochrony informacji przed nieuzasadnionym ujawnieniem i użyciem,
- Integralność (integrity) – dotyczy dokładności i kompletności informacji oraz jej poprawności w odniesieniu do oczekiwań biznesowych,
- Dostępność (availability) – sprawia, że informacja jest dostępna dla określonego procesu biznesowego uwzględniając również aspekt czasowy (teraz i w przyszłości). Dotyczy również ochrony koniecznych zasobów i przypisanych im cech I funkcji.
- Zgodność (compliance) – uwzględnia wymagania narzucone na organizację przez podmioty zewnętrzne, prawo, rozporządzenia, umowy, oraz określone wymagania i polityki wewnętrzne,
- Wiarygodność (reliability) – ma na celu zapewnienie odpowiedniej informacji zarządowi, po to, aby ten mógł wywiązać się ze zobowiązań wynikających z zasad ładu korporacyjnego.
O tym czym jest wiedza i jakie ma formy dowiesz się z części drugiej artykułu.
Autor: http://www.klubautora.pl/