W dniach 16-17 września odbył się kolejny festiwal „Nauki przyrodnicze na scenie” będący krajową edycją odbywającego się co dwa lata międzynarodowego przeglądu „Science on Stage”. W odróżnieniu od edycji międzynarodowej – tu prezentowane i oceniane były projekty przygotowane przez uczniów.
Festiwal „nauki przyrodnicze na scenie” odbywa się co dwa lata i ma miejsce na Wydziale Fizyki Uniwersytety Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na imprezę zjeżdżają zespoły uczniów z całej Polski w we wszystkich kategoriach wiekowych, i choć dominują licealiści i gimnazjaliści to trafiają się także drużyny dzieci przedszkolnych.
Do występów mogą zgłaszać się szkoły lub koła naukowe pod opieką nauczycieli, przygotowujące wystąpienie w jednej z trzech kategorii: demonstracji, przedstawienia teatralnego lub prezentacji multimedialnej. Na swoje wystąpienie każdy zespół ma w zależności od kategorii 15-20 minut.
Przegląd otwarły dwie prezentacje przedstawione przez profesjonalistów (oczywiście poza konkursem) prezentujące prosty sposób obserwacji wirów i sposobu na utrwalenie płatków śniegu oraz mieszanie barw.
Celem festiwalu jest pokazanie w nauki atrakcyjnej formie. Poza tym nie ma żadnych ograniczeń na tematykę i formę wystąpienia. Możemy tu zobaczyć prezentacje wyników własnych badań – na przykład poszukiwania łatwo dostępnego i bezpiecznego wskaźnika pH:
Duże wrażenie zrobił wykonany samodzielnie głośnik plazmowy będący ilustracją krótkiej prezentacji na temat plazmy i wysokich napięć.
Nie wszystkie doświadczenia wymagały jednak tak skomplikowanego (i stosunkowo niebezpiecznego) sprzętu. Do wykonania ciekawych i widowiskowych doświadczeń mogą wystarczyć butelki o balony, choć przyda się też trochę suchego lodu jako podręcznego źródła dwutlenku węgla.
Zastosowania nauk przyrodniczych znane z filmów kryminalnych w tym roku także były przedmiotem prezentacji, na której mogliśmy obserwować na żywo działania laboratorium kryminalistycznego
Prezentowano także własne konstrukcje – na przykład tunel aerodynamiczny
Oraz ciekawe sposoby na pokazanie prostych doświadczeń z prądem elektrycznym z pogranicza doświadczeń szkolnych i zajęć kółka dramatycznego.
Zajęcia trwały od rana do późnego popołudnia (z przerwą na obiad) równolegle na dwóch salach wykładowych.
Przygotowano także zajęcia warsztatowe dla nauczycieli oraz ciekawe wykłady dla uczniów – jak na przykład wykład o zagadnieniach lotu i pilotażu dronów
Szkoda tylko że spotkania w ramach „Nauk przyrodniczych na scenie” odbywają się tak żadko…