v0.02.000

DREAM

DREAM (ang.: sen, marzenie senne), to proste środowisko do pisania tekstowych gier przygodowych.

Tekstowa gra przygodowa, to coś w rodzaju interaktywnej książki. Informacje przedstawiane są tylko tekstem, a gracz wydaje polecenia pisząc proste zdania rozkazujące lub skróty – pojedyncze słowa symbolizujące, na przykład kierunki poruszania. W czasach w których powstawały pierwsze takie gry, długość tekstów, zajmująca przecież pamięć, musiała być bardzo ograniczona. Obecne komputery maja pamięć w zasadzie nieograniczoną, jeśli porównamy ją z ilością tekstu przeciętnej powieści mającej około 500 kilobajtów.

W odróżnieniu jednak od powieści, w grze przygodowej tekst pojawia się jako odpowiedź na decyzję gracza. Na to zrobił. Czego użył. Tu autor jest w trudniejszej sytuacji: musi przewidzieć reakcje na wiele sytuacji. Musi stworzyć nie tylko liniowy obraz świata, ale stworzyć świat z jego regułami. Regułami które mówią o konsekwencjach. I które mogą być różne w zależności od sytuacji oraz od historii. Świata w którym to gracz na bieżąco buduje główny wątek.

Jak dla mnie – brzmi to całkiem jak programowanie. A jeśli tak – to czemu nie uczyć programowania właśnie na grach przygodowych, kształcąc nie tylko znajomość języka i reguł tworzenia algorytmów, ale przede wszystkim kreatywność, myślenie wielotorowe, pracę w systemie starowanym zdarzeniami i delegowania – prawdziwej istoty polimorfizmu.

Ponieważ od dłuższego czasu, zastanawiałem się jak uczyć programowania, przyszło mi do głowy, że może to być całkiem dobry pomysł. I tak powstał „dream” – silnik gier przygodowych. Łatwych do tworzenia, z prostym językiem programowania.

Poniżej znajdują się linki umożliwiające ściągnięcie poszczególnych wersji.

Download

Pliki zawierają kod, przykłady oraz dokumentację. Poszczególne pliki to spakowane wersje. Do pracy wystarczy ostatnia wersja.


v0.02.000

v0.01.001

v0.01.000