Zrób to sam 
 
Kurs blogowania - wyraź siebie cz.1
przedruk z grupy Forum Blogera
Gaja
Pora zdać sobie sprawę z powagi oraz mocy formy jaką jest blogowanie. Dziś każdy może mieć bloga, i każdy powinien wiedzieć jak to robić poprawnie. Blogi w XXI wieku stały się biznesami, a dla niektórych sposobem na życie.Biznes plan i zaplecze marketingowe wydają się być jedynym sposobem na zysk. Jednak sukces i popularność powinny iść w parze z ciekawą osobowością, ciekawą treścią oraz niebanalnym przesłaniem.

Przed wami przygotowane dwadzieścia kroków które przybliżą wam prawdziwą sztukę blogowania. Są one podzielone na trzy poziomy zaawansowania a każdy z nich wymaga kolejno coraz większego wkładu pracy.

Celem kursu jest uświadomienie blogerów - jak wiele, i jak niewiele jest do zrobienia by zaistnieć, i tym samym przestrzec przed 'współpracami' które przyniosą więcej szkody niż pożytku.

Jeśli szukaliście "przepisu na sukces", to nie tutaj. Blogowanie to ciężka praca - ale satysfakcjonująca i dająca dużo możliwości ;) Poniżej skrócony pan kursu ;)

Start - pierwsze kroki

1. Elevator Pitch

2. Idealny czytelnik

3. Twój Blog

4. Statystyki

5. Social Media

Krok dalej

6. "O mnie"

7. Pozycjonowanie

8. Planowanie postów

9. Szablon

10. Współpraca

11. Lista Mailingowa

12. Post gościnny

13. Promocja (konkurs)

14. Blogowe grupy

Wisienka na torcie

15. Wyzwanie

16. Twoja grupa

17. Kurs / Webinar

18. Pokaż się

19. Zarabiaj

20. Planuj

1. Lift up w wersji rozszerzonej

Czyli spróbuj się sprzedać. Po pierwsze (i najważniejsze) trzeba ustalić cel swojego blogowania. Blog to potężna forma niezależnych mediów, którą można informować swoich czytelników, a także gromadzić dużą społeczność osób, do których kierujemy naszą treść. Blogi to medium opiniotwórcze i idealne do tworzenia dobrze wypozycjonowanych reklam.

Wyznacz sobie cel główny i cele dodatkowe, które Cię do niego zbliżą i będą bardzo wymierne. Twoim celem głównym może być na przykład stworzenie poczytnego portalu modowego. Teraz pora się zastanowić - jakie parametry będą o tym świadczyły? Czy będzie to dla Ciebie 20 tys. UU miesięcznie czy też wysoka długość pozostania na stronie, to wyznacz sobie to. Celem dodatkowym w tym przypadku może być np. 5 tys. UU po 3 miesiącach pracy.

Pamiętaj też, że blog i jego cel musi być dopasowany do Ciebie. Jeżeli jesteś nogą z pisania, to może lubisz robić zdjęcia i na tym będzie się opierać Twój blog? Jeżeli potrafisz rysować, to też to wykorzystaj! Warto to uwzględnić swoje umiejętności i zainteresowania w swoich celach.

Jeśli znamy cel naszego działania powinniśmy przemyśleć sobie jej formę. Blogować można na twitterze, facebooku, instagramie a nawet pintereście lub też używać tych mediów społecznościowych jako wsparcia do promocji swojej domeny, do czego jak najbardziej zachęcam, ponieważ media społecznościowe się zmieniają i przemijają, a Twoja domena to coś, nad czym to właśnie Ty - autor masz władzę.

Cel blogowania będzie określał jego formę, częstotliwość publikacji oraz tematy jakie poruszamy. Warto wyróżniać się i być nietypowym - dodać idei cząstkę człowieczeństwa. Wprowadzać własne cykle tematyczne, specjalizować się w jakiejś dziedzinie. Co sprawi że przekonasz do siebie czytników. Czym wyróżnisz się spośród wielu blogów o tej samej tematyce?

• "Bo cel definiuje strategię. W takim długoterminowym przedsięwzięciu, jakim jest blogowanie, wymagającym systematyczności, ciągłej pracy nad sobą, nieustannego doskonalenia siebie i swoich umiejętności. "- https://goo.gl/uTaAe2 • Po co blogować? 18 powodów dla których powinieneś mieć własnego bloga - https://goo.gl/7hXl63 • planowanie celów w praktyce: https://goo.gl/S96KMZ • 5 wskazówek jak planować cele - https://goo.gl/MXn1PT • elevator pitch - jak się zaprezentować w windzie? - https://goo.gl/SHQ759 • elevator pitch - krótka mowa do sukcesu - https://goo.gl/xtLz5k

2. Twój idealny czytelnik

Każda treść w Internecie jest kierowana do KOGOŚ. I wbrew wszechobecnej opinii - blog dla wszystkich jest dla nikogo. Nie ma treści uniwersalnych, ponieważ każda grupa wiekowa, płciowa czy etniczna ma inne zainteresowania czy potrzeby.

Nawet jeśli założymy, że dany temat jest dla każdego, ponieważ każdy może mieć ochotę na pomidorówkę/jajecznicę, każdy może nie wiedzieć jak o siebie zadbać lub jak się rozpieścić. Owszem, jednak jeśli porównamy przysłowiowego studenta, młodą mamę czy starszą panią sposób przekazu (a właściwie sposób, jaki najlepiej dotrze do tego czytelnika) owej 'uniwersalnej treści' będzie zupełnie różny.

Nie wszyscy polubią zwracanie się do nich bezpośrednio, nie wszyscy polubią bardzo dokładne i zobrazowane instrukcje, ba, nawet nie wszyscy polubią jeśli udostępnisz wiedzę "profesjonalną" za darmo. Kto polubi Ciebie? KTO będzie powodem, a jednocześnie utożsamieniem Twojej działalności? Czy pomoże Ci spełnić Twoje cele? Dla kogo chciałbyś pisać? Twój wymarzony, najcudowniejszy idealny czytelnik - Kim on jest? Jak wygląda? Ile ma lat? Co go zajmuje/fascynuje? Czy pija kawę? Co robi wieczorami? Właśnie te informacje ułatwią Ci nie tylko pisanie odpowiednich treści ale i podpowiedzą odpowiedni czas publikacji.

Grupa docelowa blogera to wbrew pozorom jeden z najważniejszych elementów przy podejmowaniu współpracy. To potencjalni klienci dla firmy, który chciałby się u Ciebie zareklamować. Dlatego warto poświęcić chwilę na zbadanie tego, kto Cię czyta oraz odbiór Twoich treści przez grupę docelową. Mało tego, warto nie zapominać o odpowiednim przedstawieniu swojej społeczności (i pomyśleniu o niej - np. kod rabatowy na zakupy do sponsora).

• Grupa docelowa: http://ow.ly/OrLU3097MHD • Jak określić grupę docelową - http://ow.ly/F6OR3097MIg • 5 pytań pomagające określić grupę docelową - http://ow.ly/LMSs3097MJi • Czy wiesz do kogo mówisz? - http://ow.ly/lvr93097MKx • grupa docelowa w reklamie - http://ow.ly/UM733097MKR • jak określić grupę docelową - http://ow.ly/iPQr3097ML8

3. Twój blog

Twój Blog - to twoje własne miejsce w sieci. To Twoja indywidualna wizytówka. Możesz na niej zamieścić dowolnie wybrane treści, zdjęcia, wspomnienia lub opinie. To swojego rodzaju tworzenie własnej marki (personal branding), którą sam się stajesz.

Warto o przemyślaną nazwę. Na tyle krótką, by łatwo zapadała w pamięć i na tyle specyficzną, aby jasno kojarzyła się z Twoją branżą. Skojarzenie nazwy z konkretną tematyką można wykonać poprzez odpowiednie logo. Pamiętajmy o przyjemnym dla oka charakterze oraz jasnym przekazie

Gdy mamy już nazwę oraz wybraliśmy oprawę graficzną dla swojego 'biznesu', szukamy prostej drogi do wprowadzenia planu w życie. Wśród najpopularniejszych platform znajdziemy blogspot.com (łatwy w obsłudze, wspierany przez wyszukiwarkę google, brak wtyczek) oraz wordpress.com (profesjonalny, wymagana własna domena - hosting, dużo różnorodnych wtyczek). (blog.onet.pl czy bloog.pl są dość 'staroświeckie', jest jeszcze blox.pl ale nie miałam okazji korzystać). Warto rozważyć opcję własnej domeny - jeśli macie takie możliwości finansowe. Jest wiele ofert, które przez pierwszy okres (np. rok) są 'tańsze' lecz nie zapominajmy o koszcie całościowym Własna domena 'od początku' to brak problemów i spadku statystyk przy późniejszym przenoszeniu na własną domenę. Trzeba jednak pamiętać o tym, że google najlepiej pozycjonują swoje domeny, czyli rozszerzenia blogspot.com. Stawiając więc na własną domenę, płacimy większą pracą za wyższy poziom profesjonalizmu.

Niczym pień drzewa, najważniejszym elementem bloga jest content, czyli treść. Dobór treści powinien zależeć od wcześniej przedstawionego celu oraz grupy docelowej. Młode mamy w większości nie zainteresuje mechanika samochodowa, a geeków i fanów gier nie zauroczysz stylizacjami na kawę z przyjaciółką. Pamiętajmy też, że jeżeli treść bloga nie będzie spójna z nami samymi, nie będziemy w stanie zaangażować się w treść całym sobą. To zaś może sprawić, że nie będziemy autentyczni. Z drugiej strony, jeżeli bloga traktujemy jako nasz biznes, to pamiętajmy, że ma być on też komercyjny i zawartość bloga oraz całego naszego brandingu (także social media i wszelkie nasze wypowiedzi w innych portalach) powinna być wyważona.

Warto na swojego bloga przygotować od 4 do 8 'postów filarów', które niezależnie od pory dnia i roku będą tematem wyszukiwanym - i przez to czytanym. Posty te powinno się traktować nie tyle jak 'odbębnić i jest' lecz jako prezent dla naszego (być może nowego - stałego) czytelnika, w którym znajdzie on wszystkie interesujące informacje na dany temat.

• jak założyć bloga - http://ow.ly/VBus309xKSw • 14 porad z zakresu content marketingu - http://ow.ly/PtHa309xKTr • 8 sposobów na sprawdzenie jakie tematy zainteresują Twojego czytelnika http://ow.ly/GcBs309xKUq • content marketing na blogu - http://ow.ly/vLwY309xKVK • content marketing na blog firmowy - http://ow.ly/JPk9309xKWE • 10 działań dzięki którym będziesz postrzegany jako profesjonalny bloger http://ow.ly/sOeJ309xKXI • jak wybrać hosting dla wordpressa - http://ow.ly/dK4U309xKYN • jak wybrać szablon do wordpressa - http://ow.ly/uxdr309xKZu

4.Statystyki

Najważniejsze żeby były prawdziwe. Prawie każda platforma do prowadzenia bloga pokazuje 'jakieś' statystyki. Bloger szczególnie lubi odchodzić od normy, regularnie je zawyża lub zaniża według własnych upodobań. Niezawodnymi statystykami (oczywiście poprawnie podpiętymi) może pochwalić się google analytics (https://www.google.com/analytics/). Jeśli jeszcze go nie macie - to powinniście to zmienić. Dzięki obserwacji statystyk (UU, współczynnik odrzuceń), płci, wieku czy czasu największej aktywności grupy docelowej możemy sprawniej publikować kolejne treści. Warto również obserwować odpowiednie dla was słowa kluczowe.

Statystyki nadal uważane są za jeden z najistotniejszych czynników klasyfikujących blogerów na tych bardziej i mniej popularnych. Pole do dyskusji, w sprawie wyceny posta na podstawie miesięcznej ilości unikalnych użytkowników (UU) okryte jest płachtą milczenia. Najczęściej stosowanym przelicznikiem jest 1zł za 100UU, jednak jest to kwestia indywidualna i względna. Blogi specjalistyczne, mogą pochwalić się znacznie wyższym budżetem, nie osiągając nawet 1/4 tego co średniej popularności blogi modowe - wszystko zależy od was.

Dobranie odpowiednich słów kluczowych dla waszego bloga - przyciągnie do was odpowiednich czytelników. Być może są blogi kulinarne - wyświetlające się na szczytach wyszukiwarek przy wpisaniu różnych sexownych haseł - i statystyki dosłownie 'szczytują' . Ale żadna szanująca się agencja (przez którą firmy organizują współprace) nie wybierze takiego 'cfanego' blogera.

Na statystyki niemały wpływ ma również SEO czyli pozycjonowanie. Oprócz użytkowników odwiedzających internet, ruch na stronach oraz działania wykonywane są przez boty. To coś w rodzaju programów które potrafią wejść na stronę, 'przeczytać ją' (np. pod względem ilości linków), ocenić (w swoich 'rankingach') i wyjść. Dokładniejsze zależności (czyli dlaczego niektóre strony są 'wyżej' a niektóre 'niżej') będą później (krok 7 kursu).

• jak zainstalować google analytics - http://ow.ly/n0Nn30a20nR • google analytics dla WP - http://ow.ly/O12630a20o9 • google analytics dla bloggera - http://ow.ly/MMFw30a20ox • czy warto udostępniać ststystyki na blogu? - http://ow.ly/2EEz30a20oR • zasady doboru słów kluczowych - http://ow.ly/OdWg30a20pe • jak wybrać słowa kluczowe dla Twojej strony - http://ow.ly/3oEN30a20pN jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania - http://ow.ly/bpK130a20qP

5. Social media

Czyli promuj się poza swoją stroną. Wyjście w kierunku czytelnika, to podstawa by dotrzeć do ludzi. Fanpage, instagram, twitter i inne media społecznościowe dla wielu blogów / e-biznesów to norma. Jeśli masz odpowiednio dużo czasu - musisz spróbować. To zawsze inne drogi dotarcia do Twojej grupy docelowej oraz nowe miejsce do kontaktu z czytelnikami. Warto rozłożyć treść i poza postami blogowymi pokazywać co nieco 'prywaty'. Bardzo dobre reakcje zbierają zdjęcia 'zza kulis'. Czytelnicy bardziej się z Tobą zżyją wiedząc, że nie jesteś robotem i poznając twoje życie poza blogiem. Facebook szczególnie promuje filmiki (publikowane bezpośrednio) oraz goły tekst, gorzej ze zdjęciami (aczkolwiek one generują większe zaangażowanie niż goły tekst) oraz linkami. Pamiętajmy, że reakcje dadzą nam wyższą widoczność niż "suche" like. Zabawny obrazek pomiędzy linkami do postów nie tylko pobudzi aktywność ale i daje szansę zyskać nowych fanów

Przy prowadzeniu takich profili social media (SM) mamy do czynienia z zasadą 80/20 (Pareto), której twórcą był włoski socjolog i ekonomista – Vilfredo Pareto. Doszedł on do wniosku, że 20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów. Jak to się przekłada na codzienne życie? Np. 20% ubrań nosimy przez 80% czasu, czy 20% produktów firmy daje jej 80% zysków. Tę zasadę z powodzeniem możemy przełożyć na działania na Facebooku. Firma FB chcąc wprowadzić zasadę 80/20 w życie, powinna skupić się na publikacji treści w następującym podziale (który w przypadku blogów możemy odnieść do linkowań do bloga) : - 80% to treści okołoproduktowe, wartościowe, angażujące, ciekawe dla fanów i związane z branżą - 20% to treści stricte promujące produkty

Rozmaite social media dają różne sposoby rozwoju i zbierania społeczności. Facebook umożliwia zaproszenie do polubienia strony, gdy ktoś zostawi like przy dowolnym wpisie. Pozwala na to opcja "Zaproś" gdy spojrzymy na listę osób które polajkowały dany post. (jeśli zaproś nie ma - to znaczy że już jest fanem strony, opcja zablokuj 'chowa' Twojego fp przed wybranymi osobami). Instagram pozwala na szybki i znacznie większy zasięg, ponieważ nie ogranicza go 'aż tak bardzo' jak facebook. Użycie odpowiednich #hashtagów może znacznie zwiększyć zasięg, kosztem niekoniecznie Twojej grupy docelowej (np dużo osób z turcji/ rosji). Jedyne przed czym przestrzegam - to masa użytkowników zostawiająca follow, a gdy się zrewanżujesz cofanie go. Z wielu pomysłów i sposobów na sukces, jest to bardziej żenujące niż hasztagi #follow4follow czy #like4like. Trzeba jednak pamiętać, iż algorytm Instagrama powoduje, że (tak samo, jak na Facebooku) nasze zdjęcia są tym bardziej widoczne, im większe budzą zainteresowanie.

• Jak zdecydować się która platforma społecznościowa jest najlepsza? http://ow.ly/uFkd30atbbN • Jak otworzyć fanapge z hukiem http://ow.ly/EEUe30atbcp • O algorytamach facebooka: http://ow.ly/CMb630atbcL • Jak wypromować bloga w social media http://ow.ly/AvEb30atbds • 10 narzędzi, które pomogą w planowaniu, publikacji i analizowaniu statystyk na social mediach http://ow.ly/lN0o30atbeq • Jak zdobyć fanów na facebooku - http://ow.ly/hExX30atbfP instagram dla poczatkujących http://ow.ly/hZaB30atbgI • Narzędzia do analizy social media: http://ow.ly/rZLy30atbhx • Prowadzenie fanpage: http://ow.ly/HPnR30atbif • 82 pomysły na posty na Facebooku: http://ow.ly/3tfV30atbj3

Pobudź swoje social media z grupą Forum Blogera (https://www.facebook.com/groups/forumblogera/)

 
Opinie
 
Facebook
 
  
32135 wyświetleń

numer 9/2017
2017-09-01

Od redakcji
Elektronika
Felieton
Historia
Literatura
Psychologia
Rozmaitości
Sztuka życia
Wakacje

nowyOlimp.net na Twitterze

nowy Olimp - internetowe czasopismo naukowe dla młodzieży.
Kolegium redakcyjne: gaja@nowyolimp.net; hefajstos@nowyolimp.net