Zrób to sam 
 
Kurs blogowania - wyraź siebie cz.2
przedruk z grupy Forum Blogera
Gaja
Pora zdać sobie sprawę z powagi oraz mocy formy jaką jest blogowanie. Dziś każdy może mieć bloga, i każdy powinien wiedzieć jak to robić poprawnie. Blogi w XXI wieku stały się biznesami, a dla niektórych sposobem na życie.Biznes plan i zaplecze marketingowe wydają się być jedynym sposobem na zysk. Jednak sukces i popularność powinny iść w parze z ciekawą osobowością, ciekawą treścią oraz niebanalnym przesłaniem.

Krok dalej

6. "O mnie"
7. Pozycjonowanie
8. Planowanie postów
9. Szablon
10. Współpraca

6. Zakładka " o mnie"

"O mnie" - zakładka o mnie powinna się znaleźć na każdym blogu. Jeśli nie bawi Cię pisanie tej treści - prawdopodobnie robisz to niewłaściwie.

Nie na wszystkich blogach odnajdziemy zdjęcie autora, niektórzy nie chcą być kojarzeni z pisaną treścią, inni się wstydzą, jeszcze inni uważają, że to dziecinne. Osobiście polecam, ponieważ to kolejna droga, oraz możliwość promocji. Stajesz się twarzą własnej marki jaką jest Twój blog.

Twoja twarz - staje się właśnie twarzą Twojego bloga, dzięki temu łatwiej zgromadzisz fanów, bo blog będzie bardziej ludzki. Jeżeli jednak nie chcesz pokazać swojej twarzy, możesz użyć karykatury lub bardziej artystycznej wizji swojej osoby. Dzięki temu nie będziesz anonimowy, a zachowasz część swojej prywatności. Kim jesteś dla swojego idealnego czytelnika? co powinien o Tobie wiedzieć?

Profesjonalnie wyglądające zdjęcie 'profilowe' będzie również zachętą do współpracy. Zwłaszcza jeśli w zakładce przedstawisz swoje atuty, wiedzę czy doświadczenie - to zasugeruje w jakich dziedzinach jesteś specjalistą.

Przy autoprezentacji nie należy zapominać o grupie docelowej, pisz lekko, z humorem. Przedstaw siebie i to, co robisz w pozytywnej i ciekawej formie. Wraz ze zdjęciem da to efekt bardziej 'ludzkiego' bloga, a jednocześnie pozwoli Cię poznać na różnych konferencjach/spotkaniach.

Czy jest jeszcze jakaś zakładka, którą warto mieć? Na wielu blogach przewija się 'współpraca'. Ma to sens o ile całą zawartością strony nie jest jeden link/mail. Jeśli przedstawimy tutaj swoją grupę docelową, statystyki (aktualne), propozycje oraz możliwości na waszego maila trafią bardziej spersonalizowane oferty.

  • jak napisać zakładkę o mnie na blogu - http://ow.ly/ytCp30aSj2a
  • dziewięć podpowiedzi do zakładki o mnie - http://ow.ly/1lZC30aSj2u
  • Jak dodać to jako 'stronę' na bloggera - http://ow.ly/2f3G30aSj34
  • czego nie pisać w zakładce "o mnie" 6 srogich błędów - http://ow.ly/f0pa30aSj5u
  • stwórz stronę o mnie używając szczypty humoru - http://ow.ly/NADE30aSj6F

7. Pozycjonowanie

Pozycjonowanie opiera się na tym, jak naszą treść (content) postrzegają wyszukiwarki. Google, zwłaszcza dla postów udostępnianych przez google+ promuje swoje wpisy na bloggerze, ale bez użycia odpowiednich słów kluczowych (np. najczęściej wpisywanych fraz) i tak nikt nas nie znajdzie.

Według 'starej szkoły' najważniejsze były odlinkowania prowadzące na naszą stronę. Ważne by były ze stron dobrych (wysoka pozycja wyszukiwarki), najlepiej dofollow, no i oczywiście jak najwięcej. Teraz odchodzi się od zakładek do linkowania innych blogów, na korzyść grup tematycznych i wspólnej promocji w social media, ale temat postów gościnnych z podlinkowanym blogiem powraca. Więcj o dofollow i nofollow w bibliografii

Praca nad pozycjonowaniem, i analiza które z działań dają najlepsze efekty już na początku istnienia bloga wyrabiają w nas nawyk pisania pod wyszukiwarki. Już podczas tworzenia kilku pierwszych postów - jesteśmy znajdowani i budujemy swoją społeczność. Praca nad pozycjonowaniem później będzie skutkowała ogromną ilością treści 'do poprawy'.

SEO - czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych to procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych.

Pierwszą z opcji szybowania na szczyt wyszukiwarek jest duża liczba linków prowadzących do nas. Jednak strony które do nas prowadzą również muszą być 'wysoko'.

  • seo dla początkujących -http://ow.ly/ZOoh30bhEcs
  • Jak wybrać słowa kluczowe - http://ow.ly/bX5y30bhEcL
  • jak pozycjonować bloga - pdf - http://ow.ly/TmAx30bhEe2
  • pozycjonowanie czyli jak wybrać słowa kluczowe - http://ow.ly/hZxE30bhEeW
  • 10 nawyków na pozycjonowanie przy pisaniu - http://ow.ly/lUXm30bhEfP
  • linki dofollow i nofollow - http://ow.ly/PeiE30bhEgF

8. Planuj

Planowanie umożliwia regularność pojawiających się treści. Gdy patrzymy na inne blogi oraz ich aktywność - lepiej będziemy postrzegać bloga na którym znajdziesz po 4 posty na miesiąc, niż 20 postów jednego miesiąca i pół roku ciszy. Dlaczego? Ponieważ mamy wrażenie, że druga strona ma 'plan działania' i konsekwentnie się go trzyma.

Ponadto planowanie zapobiega publikowania 'pod rząd' o tej samej tematyce lub w tej samej formie. Warto jest planować - ponieważ pozwala to na efektywniejsze testowanie (które jest przepisem na social mediowy sukces) oraz buduje lepszą więź z czytelnikiem - który o wyznaczonym czasie może 'spodziewać' się Twojej treści. Umiejętność planowania nie jest trudna, ale wymaga chwili zastanowienia oraz kilku przydatnych narzędzi. Należy rozważyć jak często chcielibyśmy publikować, o czym możemy pisać oraz kiedy powinny pojawiać się nasze treści.

Uniwersalnym tematem / formą posta są listy. Możemy stworzyć listę ulubionych narzędzi do blogowania, najlepszych blogów parentingowych czy 10 przedmiotów bez których nie ruszasz się z domu. Takie posty są najlepiej odbierane przez czytelników i najczęściej odwiedzane.

Kiedy już napiszemy post listę - powinniśmy skorzystać z dobrodziejstw mediów społecznościowych i udostępnić linka do nowego posta z ciekawym, zachęcającym do kliknięcia opisem. Jaki problem rozwiązuje Twój wpis? Na jakie pytania odpowiada? Do kogo powinien trafić? Co sprawi że odbiorca kliknie w link?

Sposobem na szerszy zasięg, i jednocześnie delikatną reklamę jest oprócz napisania listy (np. najbardziej wpływowych blogerów Twojej branży) jest oznaczenie ich w poście na fb. Jeśli ktokolwiek z oznaczonych zachwyci się Twoim wpisem - jest szansa ze go u siebie udostępni. Nie brzmi wystarczająco dobrze? Informację o publikowanym poście można również podesłać do oznaczonych poprzez wiadomości, wtedy możemy liczyć na odpowiedź od strony opisanego i większą szansę na udostępnienie, aczkolwiek zbyt roszczeniowe podejście może przekreślić sprawę. Kultura i szacunek - zarówno do swojego czasu jak i swojego rozmówcy - to klucz.

Do planowania treści mogą posłużyć konkretne portale na których publikujemy (facebook, blogspot, etc.) jak i zewnętrzne serwisy obsługujące zestawy portali. Osobiście korzystam i polecam hootsuite (3 kanały publikacji za darmo; 5 płatne 9,99$ - jako jeden z nielicznych obsługuje grupy) ale podobne możliwości dają choćby Buffer (płatny), SocialOomph (darmowy/płatny), Tweetdeck (free), SocialPilot (darmowy/płatny), Meet Edgar. Poza planowaniem treści, niektóre serwisy umożliwiają skracanie linków, obserwowanie statystyk strony oraz tagów/ słów kluczowych.

Dlatego zaplanuj posty - oraz przygotuj sobie zestaw tematów na jakie możesz w przyszłości pisać. Niektóre z tekstów możesz przygotować od razu i zaplanować na dni, w których będziesz zajęty/a. Aby sukcesywnie rosnąć - testuj. Dodaj na swojego fanpage zdjęcie, tekst, gifa, filmik, pokaz slajdów, oraz głosowanie emotkami (nie ma generatorów takich grafik) i zobacz co najlepiej pobudzi Twoich fanów. Planuj posty tak, aby nie powtarzać form bezpośrednio jedna nad drugą, i mimo pokrewnych tematów zachować różnorodną gamę przestrzeni - do aktywności dla Twojego czytelnika. Dzięki temu wzrosną zasięgi i szansa na nowych fanów (PS. opcja "zaproś" najlepiej działa na użytkowników na "następny dzień" )

9. Szablon

Wygląd strony to coś więcej niż tylko identyfikacja wizualna - to kolory ścian i dekoracje w Twoim internetowym 'pokoju'. W końcu przyjemny wystrój strony sprawi że czytelnicy zostaną z Tobą na dłużej.

Dobór kolorów powinien opierać się na oczekiwanej reakcji widza, zestaw 4-7 kolorów które regularnie powiedzą "że to Ty" ułatwi identyfikację wizualną. Oczywiście najlepiej aby szablon wpasowywał się stylem we wcześniej ustalone logo. Aktualnie najpopularniejsze są blogi minimalistyczne na których oprócz tekstu i zdjęć znajdziemy garstkę zakładek - ale upodobniając się do innych - nigdy nie osiągniemy swojego sukcesu. Nie zapominajmy iż strona ma spełniać swoją funkcję - przekazywania informacji - w formie wpisów i nie należy "zakłócać przekazu" przez ledwo widoczne litery, brak akapitów, czy tekst "pourywany" lub zachodzący na zdjęcia zniechęcić przed dalszą lekturą.

Podejmując się samotnej walki z znalezionym w internecie darmowym szablonem, często jesteśmy o krok od porażki a szukając pomocy u specjalistów słyszymy "to już lepiej zrobić od zera". Warto więc poszukać, a nawet zainwestować w droższe rozwiązania (szablony na zamówienie lub szablony płatne) bo solidniej wykonana robota - to mniej błędów i problemów ze zmianą w przyszłości. Mniej błędów, bugów i wysypujących się zapisów na listy czy komentarzy.

Czasem możemy znaleźć płatne szablony czasowo darmowe, lub osoby prywatne które chcąc nabrać doświadczenia oferują takie usługi bezpłatnie. Są to "sytułacje wyjątkowe" i jeśli jesteście zdeterminowani to warto z nich skorzystać.

Oprócz wyglądu, każda strona ma swoją wagę. Waga przede wszytskim wpływa na prędkość wczytywania się strony. Wagę determinuje ilość i wielkość grafik, wtyczki (w przypadku wordpressa) oraz brak aktualizacji. Gdzie sprawdzić jak szybko wczytuję się strona? https://webspeed.intensys.pl/ oraz ile ma bitow http://analyze.websiteoptimization.com/

  • jak zbadać szybkość ładowania się strony i na co zrówić uwagę? - http://ow.ly/mrPG30c5Fli
  • jak powinien wyglądać seo frendly szablon dla wordpressa? - http://ow.ly/v4tc30c5FmT
  • szablon czy indywidualny projekt strony? - http://ow.ly/vaEp30c5FoO
  • darmowe szablony na bloggera: http://ow.ly/LCMS30c5HNu
  • darmowe szablony wordpress: http://ow.ly/PUZz30c5Fqb
  • pozycja w google a wielkość strony - http://ow.ly/BYRQ30c5FqU
  • najlepsze darmowe szablony na wordpressa - http://ow.ly/AdTh30c5Frw
  • 5 stron które pomoga dobrać kolory - http://ow.ly/EArH30c5Fyz

10. Współpraca

Byle jak najwięcej? Niekoniecznie. Treści sposorowane czy reklamy nie są pożądaną przez czytelnika treścią. Nie bez powodu tak wiele z nas korzysta na codzień z adblocka. Warto się cenić i podejmować tylko te propozycje na których skorzystamy nie tylko my, ale i nasi czytelnicy. Jeśli coś nas nie interesuje, nie jesteśmy tego pewni, bądź przedstawiania oferta wydaje nam się być śmieszna, to należy za nią kulturalnie podziękować.

Co można zrobić by zwiększyć szanse na współprace nawet z małą lub bardzo specjalistyczną firmą? Na ratunek przychodzi 'przykładowy post produktowy'. Polecam przygotować (oczywiście po swojemu) post recenzję tudzież opinię o dowolnie wybranym produkcie (blogi kosmetyczne o kosmetykach, a kulinarne np o słodyczach). Duże oraz ostre zdjęcia, z dobrze dobranym tłem będą większą zachętą niż artystyczne zdjęcia robione pod światło. Tekst którego będzie więcej niż dwa zdania, z pewnością zapulsuje.

Ale nie warto spoczywać na laurach, i czekać na wyszukane oferty podane na złotej tacy. Twój blog, to Twój biznes i Twój problem. Masz prawo wziąć sprawy we własne ręce i znaleźć dla siebie idealną ofertę. Jak? Wystarczy napisać ładnego, konkretnego maila do odpowiedniego działu i czekać na odpowiedź. Co powinien zawierać mail? Kim jesteś, ile masz lat, ile blogujesz, czy oprócz bloga prowadzisz social media, statystyki, krótki opis grupy docelowej, oczekiwania oraz wstępna propozycja.

Cześć firm udostępnia informacje o oczekiwaniach i współpracuje z blogerami na większą skalę np wydawnictwo jaguar (http://ow.ly/aY3D30ctPvU), inne udostępniają informacje swoich social mediach a jeszcze inne na pomoc biorą agencje maretingowe. Szukaj, czytaj - i pamiętaj by oferta była korzystna dla obu stron!

Jak firma znajduje i wybiera blogerów do współpracy? Najczęściej przez agencję i pośredników. Część działa na grupach (i zapisuje którzy blogerzy stosują obs/obs), część przeszukuje sieć, a część korzysta z odpowiednich platform pobierających prowizję. Z ciekawości zarejestrowałam się na kilku z nich, ale jeszcze żadnej oferty nie dostałam. Przykłady pośredników: http://reachablogger.pl/; http://blogs4shops.pl/; ostatnio pojawił się także BrandSabath (grupy tematyczne na fb) ale nie został zbyt ciepło przyjęty (zlecając płatne posty na recenzję ich samych).

  • 5 błędów blogerów popełnianych przy współpracy - http://ow.ly/A60m30ctPAU
  • 5 elementów skutecznej propozycji współpracy http://ow.ly/M2Ba30ctPBq
  • 10 wskazówek jak efektywnie współpracować z blogerami http://ow.ly/JSsN30ctPCr
  • jak pisać maile jako bloger? - http://ow.ly/BjPP30ctPCS
  • czego nie robić w kontekście współpracy z blogerami - http://ow.ly/bpuN30ctPDf
  • typy współpracy - http://ow.ly/wmZ430ctPDu
 
Opinie
 
Facebook
 
  
35167 wyświetleń

numer 10/2017
2017-10-08

Od redakcji
Dla młodszych
Fizyka
Język
Literatura
Polityka
Rozmaitości

nowyOlimp.net na Twitterze

nowy Olimp - internetowe czasopismo naukowe dla młodzieży.
Kolegium redakcyjne: gaja@nowyolimp.net; hefajstos@nowyolimp.net